donderdag 1 maart 2007

Over de omgekeerde wereld


Positieve discriminatie, ik zie daar echt geen graten in, dames en heren. Rachida, zoals je eerder al zei tijdens een masterclass-sessie: als ik met de nadelen moet leven, waarom dan ook eens niet met de voordelen?! Plus, vergeet dit niet: wij zijn niet de enigen die schrijven, we zijn gekozen uit een groep, omdat we het meeste potentieel hadden. Dat wil ik in ieder geval geloven, Stefan. Dus enige kwaliteit is er. Nu nog polijsten, creëren en aan de man brengen, zou ik zeggen. Ik geloof namelijk niet in de boutade 'talent komt altijd bovendrijven'. Talent moet vooral zijn weg kunnen zoeken.

En verder over thematiek: natuurlijk schrijf je wat je wilt, Fatima, en maar goed ook. Toch een bedenking van de advocaat van de duivel. Vroeger schreef, schilderde of beeldhouwde men geregeld voor een mecenas. Alle groten deden dat, Sixtijnse Kapel, Shakespeare anybody??? Dat was een manier van kunstenaar zijn en overleven. Wat zou je doen als iemand je zegt: schrijf eens een verhaal/roman over hoe het is om allochtoon te zijn, dan krijg je een jaarloon. Haal je daar je neus voor op? En: denk je niet dat je een eigen invulling kunt geven aan die opdracht? Mijn antwoord kennen jullie waarschijnlijk al :-)

Inan

2 reacties:

ik - advalvas zei

Over dat idee van talent dat komt bovendrijven ben ik toevalig net een blogpost aan het voorbereiden. Mijn bevindingen volgen dus binnenkort :-)

Je hebt gelijk, kunstenaars werkten inderdaad voor opdrachtgevers. Maar dat had ook consequenties. Als een kunstenaar van zijn opdrachtegever geen dure verfkleuren mocht gebruiken, dan was hij natuurlijk beperkt in zijn mogelijkheden (want dat soort dingen werd in contracten vastgelegd). Wie weet, misschien zouden sommige kunstenaars veel betere werken hebben geproduceerd als ze wel die mogelijkheden hadden. Kan je natuurlijk niet weten, dus heeft geen zin om erover door te bomen. Het is sowieso een feit dat de groten ondanks dat soort beperkingen toch meesterwerken produceerden.

Wat dat van dat jaarloon betreft, zie bericht hierboven.

Rachida zei

herinner me niet dat ik ooit heb gezegd dat ik nu ik de nadelen heb, ook de voordelen wil van discriminatie. was dat niet Fatima